תכנון וניהול

ספריית כלים וידע לעסקים מתגשמים

מה באמת ההבדל בין אסטרטגיה לטקטיקה

אמנם זה נראה טריוויאלי, אבל מסתבר שממש לא. למען האמת המילה אסטרטגיה הפכה להיות כל כך שחוקה כי בכל פעם שרוצים לתת נופח רציני למשהו, מוסיפים לו בהתחלה את המלה "אסטרטגי" בעוד הוא טקטי לחלוטין.

במובן הכי מופשט (ופשוט) אסטרטגיה היא המאקרו וטקטיקה היא המיקרו. 

אסטרטגיה מתייחסת לדרך, לשיטה שבה נפעל כדי למקסם את הערך שלנו ללקוחות ולצירת רווח משמעותי עבורנו הן כלכלית והן אישית. האסטרטגיה מתגבשת לאחר ניתוח מעמיק של העסק של סביבתו, ניתוח חלופות אסטרטגיות ובחירה של הדרך המתאימה ביותר למצב הנתון ולמי שצפוי ללכת בה. 

טקטיקה לעומת זאת, היא פעולה או מכלול של פעולות שנגזרות מהאסטרטגיה, מהדרך שבחרנו. אסטרטגיה היא תפישה שמלווה אותנו תקופה ולא משתנה בכל חודש-חודשיים. טקטיקה לעומת זאת, מגוונת, משתנה, מותאמת למצב. 

אתן דוגמא למשל

אסטרטגיה של קוסמטיקאית יכולה להיות להפוך לאוטוריטה בתחום הטיפולים לבעלות עור כהה, לנהל קשר עם הלקוחות דרך אתר, אינסטגרם, טיק טוק ודיוור ישיר, מודל הכנסות המבוסס על מכירת שירותים (טיפולים) בקליניקה ומוצרים בקליניקה ואתר מכירתי. אסטרטגיה של עסק כוללת מרכיבים מהותיים בדרך בה נפעל כגון קהל יעד מוגדר ו/או ייחודיות בשירות או מוצר, ו/או ערוץ מכירה ייחודי, ו/או מודל כלכלי ייחודי ו/או תשתית ניהולית ייחודית.טקטיקה שנגזרת מהאסטרטגיה הזו יכולה להיות קמפיין חודשי מלווה בדף נחיתה לקבלת הטבות מקניות מוצרים. שיתוף פעולה עם מסגי'סטית בקליניקה, מבצע חברה מביאה חברה וכדומה.
כפי שניתן לראות, כל פעולה טקטית מבוססת על האסטרטגיה שהוגדרה. אם טקטיקה מסויימת לא מצליחה אפשר לשנות אותה או לבצע בה התאמות.
אסטרטגיה לעומת זאת – לא משנים כל חודש. 

לעיתים קרובות, בעלי עסקים שלא רואים תוצאות תוך חודש-חודשיים, במקום לשנות טקטיקה, משנים אסטרטגיה.

מה זה אומר?

שבמקום לשנות מסרים שיווקיים או סוגי מבצעים, או לנסות ערוצים נוספים, פשוט "יורים לכל הכיוונים" ועושים שינוי באסטרטגיה. למשל – במקום לפנות לקהל היעד המוגדר – בעלות עור כהה, מתחילים לפנות למגוון קהלים במגוון הצעות.

ואז, מה קורה?

אולי בהתחלה מגיעות קצת יותר לקוחות, אבל בטווח הארוך יש כאן פספוס גדול. כי בעלת העסק לא הצליחה ליצור לעצמה בידול וייחוד משמעותי מול פלח מובחן של לקוחות, היא פשוט "עוד קוסמטיקאית".

וזאת התחלת הסוף. מדוע?

כי בשוק של היום, יש שפע של שירותים ומוצרים ואנו מוצפים בהצעות שיווקיות מבוקר עד ערב. הדרך היחידה להתבלט במצב זה היא להיות "פרה סגולה" כמו שמסביר סת' גודין בספרו. בספר הוא מסביר: כשניסע ברכב ונראה עדר פרות, לא נייחס לכך משמעות מיוחדת, אבל אם נראה פתאום פרה סגולה בעדר, נעצור גם נעצור בצד, נצלם, ולא נפסיק לדבר על זה בדרך ועם חברים כל השבוע.

כדי להיות "פרה סגולה" לוקח זמן. זה לא קורה ביום או יומיים וגם לא בחודש או חודשיים. זה תהליך, שמצריך עקביות, התמדה וסבלנות.
ולכן, לא כדאי לשנות אסטרטגיה כל חודש-חודשיים אלא לתת לה זמן לפחות חצי שנה-שנה.
מה שבטוח זה שעסק חייב אסטרטגיה. כי אחרת אנחנו פשוט "עוד פרה"
כי אחרת כל הפעולות שלנו הן אוסף של טקטיקות בלי מכנה משותף שמתפזרות כמו טיפות בים. ולא מייצרות השפעה ותנופה משמעותית.
כי אחרת אין לנו עקרונות שינחו אותנו בפעילות השוטפת היומיומית שלנו. בקבלת החלטות על מסרים, ערוצים, מבצעים, תמחור. בסדרי עדיפויות מה חשוב ודחוף ומה פחות.
כי אחרת אנחנו מבזבזים זמן איפה שלא צריך ולא משקיעים זמן איפה שכן צריך.

ואחרי שיש לעסק אסטרטגיה, הוא חייב גם טקטיקה. כי בלעדיה לא נצליח להוציא לפועל את כל הרעיונות היפים שלנו.

אז איך מגבשים אסטרטגיה?

טוב, זה כבר נושא לפוסט אחר ?

שתפי את הפוסט עם חברים:

אולי יעניין אותך גם:

ברוכה הבאה לעסקים מתגשמים
עם איכות חיים

מדריך תמחור מוצר

מרחב "עסקים מתגשמים" נולד כדי לעזור לאימהות עצמאיות ונשים בכלל להגשים את החלום העסקי שלהן ולעצב את סגנון החיים שמתאים להן.

הרשמה למגזין עסקים מתגשמים

מוזמנת להצטרף כמנויה למגזין החודשי בחינם ולהנות לפני כולם מכלים ידע והשראה שיעזרו לך ליצור את החיים שאת רוצה עם עסק שמתגשם בדיוק כמו שחלמת.

0
    0
    רשימת קניות
    עגלת קניות ריקהחזרה לחנות
      הפעלת קופון